Militær og Handelsflåde


Ved min søsters bryllup Værnepligtig, indkaldt til tjeneste ved
STGR, 3RKKMP/4 som telegrafsoldat på Høvelte kasserne d. 2. marts 1962 - uddannet til telegrafist.
Efter endt rekruttid udstationeret til TGKMP/BV på Bornholm 1962-63.
Fotograferet 19. april 1962 i døren til Allehelgens Kirke, hvor også jeg fotograferede lidt ved min søster Anitas bryllup.
Efter soldatertiden havde jeg en kort (10 måneder), men interessant og lærerig flirt med handelsflåden, der i sommeren '63 startede med job som messedreng på Bornholmerbådene.
M/F Isefjord
De første 8 dage på M/F Isefjord, der sejlede på Rønne-Ystad. Dernæst en tur til Emden, hvor jeg var med på M/S Bornholmerpilen's jomfrurejse til Rønne og endelig på "M/S Bornholm" på ruten til København, hvor jeg afmønstrede i midten af august 1963 og købte en enkeltbilet til Oslo for at søge hyre der. Her fandt jeg en kammerat og sammen søgte vi og fik hyre på samme skib.
M/T MorgedalI Olso blev jeg forhyret på M/T Morgedal, der lå i dok i Amsterdam. M/T Morgedal bragte mig til Middelhavslandende Frankrig og Italien, en tur rundt i Atlanten til Sydamerika, Vestindien), Canada, for at afslutte med en last til Malmø - hvor jeg stod af ;-))
Turen bragte mig på mit livs - til dato - eneste flyvetur fra Fornebu, Oslo til Amsterdam via Hamborg. Det var mandag 16. september 1963. Flyet var fra Fred. Olsen Line og lignede en Citroen HY med vinger ;-)) men det fløg udmærket hen over Danmark og landede i Hamburg, hvor min bagage stod af. Fire måneder senere kom en flink SAS-chauffør og afleverede den hos mine forældre.
Nå, Flyet bragte os til Amsterdam, hvor skibet den følgende søndag stak til søs med kurs syd over Biskajen til Cibraltarstrædet, som vi passerede den følgende onsdag. Søndag indtog vi den sicilianske havneby Augusta, hvor vi bunkrede.
Mandag lagdes kursen mod den franske middelhavskyst og havnebyen Lavera lidt vest for Marseile, hvor vi lastede olie til Milazzo på nordkysten af sicilien. Det tager 3-4 dage at laste og det samme at losse, så det er først midt i oktober destinationen Venedig bringer skibet syd om Italien. Billedet er taget ved indsejlingen 16. oktober 1963. Fotografen mødte dagen efter op for at sælge sit værk til besætningen.
Efter fire dage i Venedig stak tankeren igen til søs og lagde på vejen ud af Middelhavet til i Catania på Sicilien og bunkrede, for at sejle mod Caribien for nærmere ordre. Den sidste lørdag i oktober passerede vi igen Cibraltar. Ti dage senere passerede vi Sankt Thomas og endte på Aruba, hvor det kun tog et døgn at laste fuldt.
Fredag 8. november blev kursen lagt nordpå fra varmen til Canadas barske vinter. Ti dage senere lå vi til kaj i Montreal, hvor det gik knap så hurtigt med losningen. Lørdagen den 23. november 1963 blev en dag de fleste kan huske. Fordi jeg var i land og opleve befolkningens forskelligartede reaktioner på nyheden fra Dallas, Texas, og i biografen, hvor de viste Alfred Hitchcocks »Fuglene«. Mandag middag satte skibet kursen mod Sankt John på Canadas østkyst.
Den sidste dag i November sejler vi ud i en lille storm og det tager tre dage at komme rundt Nova Scotia og ind til Charlottetown på Prince Edwards Island. Her ligger vi i fire dage og onsdag d. 4. fylder jeg 21, gnisten kommer med telegram hjemmefra med fødselsdagshilsner. Der ligger en til to meter sne og hovedgaden er pyntet op til Julehandel, da jeg går på gaveindkøb.
Igen går turen til Sankt John og tilbage til Chalottetown, atter til Sankt John for juleaftensdag at ligge til kaj i Halifax, hvor min morbror bor. Desværre bankede jeg forgæves på hans dør, for han var kommet på sygehuset og døde netop den dag, erfarede jeg senere.
Lidt forsinket ankom der sidst i december pakke hjemmefra inden turen igen gik mod varmen. Nytårsdag fik vi maskinstop men kunne alligevel laste i Porte la Cruz, Venezuela den første søndag i det nye år.
Tungt lastet stilede skibet mod nordeuropa og snart blev det klart, at næste stop var Malmø - 19 dage senere. Her afmønstrede jeg.


Foråret '64 tog jeg kørerundervisning og fik mit kørekort medens jeg arbejdede som lagerekspedient hos Barfoed Papir i Gyldeløvsgade - hvor jeg var indtil sommeren '64, hvor min dumhed bragte mig til stranding i Århus. Århus Oliefabrik og Århus Stilads Co. gav mig føde i nogle måneder og kun tilfældigheder bragte mig ud af den knibe.
M/S Kondor - en hollandsk kuf af Hundested - blev min redning, som sejlede mig til Sjælland. Vel ankommet til Hundested tog jeg hyre på M/S Kondor som dæksdreng. Skibets 3-mands besætning bestod af Kaptajn, bådsmand og kok/dæksdreng. Lasten var jern til og fra Stålvalseværket i Frederiksværk og byer på Fyn og den jydske østkyst. Det varede til jul - 4 måneder, og med hver sin måneds uduelige skipper. Det gav en god ballast i viden om kystsejlads - og, ikke at forglemme, "Duelighedsbevis i Sejlads", udstedt på dispensation efter eksamination og "køreprøve" hos Århus havns havnefoged, McConnick 18. november 1964.
Men så var det også slut med mit maritime liv ;-))

Specialarbejder - Chauffør - Selvstændig

En henvendelse til Barfoed Papir gav mig mit tidligere job igen. Men trangen til at "lufte pappet" lokkede mig til at skippe dette til fordel for et chaufførjob og jeg kørte blomster op til Jul '64, men da januarstilheden bredte sig blev jeg fyret. Sur over igen at stå uden arbejde lejede jeg et WV-"rugbrød" og startede som "selvstændig" - og havnede hos Jensen på Grøntorvet som "motorcykel"bud i Ekso-Transport. Der var ikke mange penge i det, så jeg lod mig hurtigt hverve som chauffør i stedet. Kort efter solgte Jensen mig en af sine WV-pickup'er, som jeg dog umiddelbart efter forlod Ekso med til fordel for "Standard Transport" - den tids 3x34. Transportbrancen var dog hård og jeg begyndte at tage køreundervisning så jeg kunne få erhvervsførerbevis på årsdagen for det almindelige.

Herefter kørte jeg som Taxichauffør fra 1965, afbrudt af perioder bl.a. med job som buschauffør og skolegang - flere perioder som selvstændig vognmand - en flirt med detailhandel blev det også til da jeg åbnede en elektronikbutik, hvilket dog var en kort fornøjelse.
Billedet viser min første taxi - Mercedes 190D. Selv om jeg husker situationen har jeg glemt hvem personerne på billedet er og i hvilken anledning de sidder på min bil ;-))
Efter at have fået bus-kørerkortet på Landtransport Skolen var jeg 1971-72 hos Københavns Sporveje, Ryvang garage med linierne 3, 9, 14 og 40.

1988
Mens jeg endnu var på KKA kørete jeg hyrevogn som afløser. Efter at have opgivet at fortsætte med HF begynde jeg igen som chauffør og fik atter Hyrevognsbevilling i 1985 som jeg drev indtil 1991, hvor jeg helt forlod faget.

1994-95 var jeg medarbejder ved "Teaterbutikken" på Vesterbro, en dramapædagogisk fritids- og ungdomsklub for børn og unge der lavede teater. Derefter hos Dansk Akvariefisk - beskæftigelsesprojekt for unge arbejdsløse, der desværre nedlagdes i 1996.

1996/97 blev jeg sendt på kursus i Informatikcentret i Ravnsborggade 11, og gennemførte december '96 "Kontorprogrammer" og marts '97 "Kontorprogrammer, niveau 2".
Herefter blev jeg ansat som assistent i Informatikcentrets Dataværksted, hvor jeg i august '97 gennemførte et kursus i HTML-redigering og senere kortvarigt var udstationeret på Databiblioteket, der dengang lå samme sted.
Sidst opdateret 1. juni 1998 af Poul Erik Jensen